Siirry sisältöön
Tutkimusaineistojen hakupalvelu
FI|EN

TÄRKEÄÄ TIETOA ETSIMEN KÄYTÖSTÄ! Vanha Etsin -palvelu (etsin.avointiede.fi) siirtyy osaksi uudistettua Etsin -palvelua (etsin.fairdata.fi) heinäkuun alussa 2019. CSC siirtää kaikki vanhassa Etsimessä JULKAISTUT aineistot uuteen Etsimeen.
Aineistojen kuvailu päättyy vanhassa Etsimessä 12.6.2019. Aineistot kuvailaan jatkossa uuteen Etsimeen uuden Qvain -palvelun avulla, joka otetaan käyttöön heinäkuun 2019 alussa.
Huom! Muista julkaista aineistosi, jos haluat niiden siirtyvän uuteen Etsimeen.

Etsi aineistoa

Löytyi 76 aineistoa
  • Metatiedot: 3/5

    Nuori kansalainen 1999

    Tutkimuksessa tarkasteltiin kahdeksannen ja yhdeksännen luokan oppilaiden tietoja, käsityksiä ja asenteita historian ja yhteiskuntaopin alueella. Tutkimus toteutettiin osana kansainvälisen koulutustutkimusjärjestön IEA:n Civic Education Study -tutkimusta, johon osallistui 28 maata. Aluksi kartoitettiin oppilaiden tietämystä demokratiasta ja poliittisesta...
  • Metatiedot: 4/5

    Kännyköiden tulo kouluun: opettajahaastattelut 1997-2000

    Aineistossa "Kännyköiden tulo kouluun - opettajahaastattelut 1997-2000" piirtyy kuva matkapuhelinilmiön synnystä ja kehityksestä suomalaisnuorten ja lasten keskuudessa. Aineistossa tarkastellaan opettajien näkökulmasta matkaviestinnän, lähinnä kännykän, merkityksiä ja rooleja nuorten koululaisten arkipäivän elämässä ja koulumaailmassa. Aineisto koostuu...
  • Metatiedot: 3/5

    Elämänkulku 1971 - 2002

    Tässä pitkittäisaineistossa on tutkittu lahjakkuuden, sosiaalisen taustan ja koulumenestyksen yhteyksiä elämänkaareen, elämän tärkeisiin valintoihin sekä elämänhallintaan. 1970-luvun alussa mitattiin 3 - 9-vuotiaiden lasten psykolingvistisiä kykyjä ITPA-testillä (Illinois Test of Psycholinguistic Abilities). Tämä verbaalisesti painottuneen yleisälykkyyden...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden haastattelu 1974

    Haastattelu on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää 14-vuotiaiden sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tutkimusvaiheeseen kuului myös toveri- ja opettaja-arvioinnit (FSD2073) sekä vanhemman haastattelu (FSD2074). Nuorten haastatteluissa...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden vanhempien haastattelu 1974

    Haastattelu on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena on selvittää 14-vuotiaiden nuorten sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tietoa kerättiin toveri- ja opettaja-arvioinneilla sekä nuorten ja heidän vanhempiensa haastatteluilla. Tähän aineistoon kuuluva...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden opettaja-arviointi, toveriarviointi ja kou...

    Aineisto on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena on selvittää 14-vuotiaiden sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tietoa sosiaalisesta käyttäytymisestä kerättiin opettaja- ja toveriarvioinneilla kuten ensimmäisellä tutkimuskerralla, jolloin tutkittavat...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 8-vuotiaiden opettaja-arviointi, toveriarviointi ja pers...

    Aineisto on ensimmäinen osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Ensimmäisessä tutkimusvaiheessa kansakoulun toisen luokan oppilailta kerättiin tietoa toveri- ja opettaja-arvioinnein sekä kahdella persoonallisuuskyselyllä. Toveriarviointi toteutettiin tutkijajohtoisesti luokkahuonetilanteessa....
  • Metatiedot: 3/5

    Vanhempien suhtautuminen koulun tietotekniikkaan 1997

    Kyselyssä selvitettiin ala-asteen oppilaiden vanhempien suhtautumista tietotekniikan käyttöön peruskoulun opetuksessa. Samalla kartoitettiin vanhempien omaa tietokoneen käyttöä kotona, työssä tai opiskelussa ja heidän lastensa tai muiden perheenjäsenten tietokoneen käyttöä. Aluksi vastaajilta kysyttiin heidän kokemuksiaan tietokoneen käytöstä kotona....
  • Metatiedot: 3/5

    Opettajiin kohdistuva häirintä ja väkivalta 1997

    Erilaisin väitelausein kartoitettiin vastaajien asenteita nuorten lainvastaisiin tekoihin. Heiltä tiedusteltiin myös, mitkä tekijät aiheuttavat ja lisäävät nuorison lainvastaista käyttämistä. Vastaajat arvioivat peruskoulutukselle asetettujen eri tavoitteiden nykyistä toteutumista sekä tavoiteltavaa toteutumista laittamalla ne tärkeysjärjestykseen....
  • Metatiedot: 3/5

    Viestintäkasvatus perusopetuksessa 1998

    Tutkimus on osa Suomen Akatemian Opettajankoulutuksen vaikuttavuus -tutkimusprojektia (1995-1999), jota johti professori Hannele Niemi. Tutkimuksen pääteemoina olivat peruskouluissa annettavan viestintäkasvatuksen toteutustavat ja sisällöt sekä opettajien käsitykset ja asenteet viestinten käytöstä oppimateriaalina. Aluksi vastaajille esitettiin kysymyksiä...
  • Metatiedot: 3/5

    Perhebarometri 2000: lasten kasvatus

    Tutkimuksessa on kartoitettu lasten vanhempien ja ammattikasvattajien, opettajien ja päiväkodin henkilöstön, näkemyksiä lasten kasvatuksesta ja erityisesti kasvatusvastuusta sekä sen jakautumisesta perheen sisällä puolisoiden kesken ja vanhempien sekä ammattikasvattajien välillä. Perheen sisäistä kasvatusvastuuta tarkasteltiin kysymällä vanhempien...
  • Metatiedot: 3/5

    Sukupuolen merkitys perusopetuksessa 2018

    Aineisto sisältää opettajien kirjoituksia sukupuolen merkityksestä opetustyössä. Vastaajia pyydettiin kirjoittamaan vapaita tekstejä annetusta aiheesta. Osallistujille annettiin myös apukysymyksiä. Apukysymyksissä kysyttiin esimerkiksi sitä, miten sukupuoli vastaajan mielestä näkyy kouluarjessa ja tuottaako sukupuoli eriarvoisuutta koulussa. Lisäksi...
  • Metatiedot: 4/5

    Hyvä vapaa-aika: haastattelumuistiinpanot ja havaintopäiväkirjat 2013-2017

    Aineisto sisältää Hyvä vapaa-aika -hankkeessa kerättyjä nuoriso-ohjaajien päiväkirjoja hankkeen ajalta sekä ohjaajien ja opettajien haastatteluja. Aineistoa kerättiin eteläsuomalaisessa kaupungissa viidestä eri koulusta. Jokaisella kohdeluokalla oli koko yläkoulun ajan oma nuoriso-ohjaaja, joka tarjosi tukea harrastusten löytämiseen ja vapaa-ajan...
  • Metatiedot: 3/5

    Nuorten yhteiskunnallinen osaaminen, osallistuminen ja asenteet 2009: oppilaat

    Nuorten yhteiskunnallisen osaamisen, osallistumisen ja asenteiden tutkimus toteutettiin suomalaisissa kouluissa vuonna 2009 osana laajaa kansainvälistä ICCS 2009 -tutkimushanketta (International Civic and Citizenship Education Study 2009). Tutkimuksessa perehdyttiin nuorten yhteiskunnallisiin tietoihin ja taitoihin, sekä siihen, kuinka he suhtautuvat...
  • Metatiedot: 3/5

    Kuudesluokkalaisten käsityksiä leikistä, koulusta ja harrastuksista 2008

    Tutkimuksessa kartoitettiin peruskoulun kuudesluokkalaisten käsityksiä leikistä, koulusta, harrastuksista ja vapaa-ajasta. Aluksi kysyttiin, onko vastaajien mielestä kaikilla lapsilla oikeus leikkiä, onko oikeus leikkiin lakisääteistä, milloin lapset yleensä lopettavat leikkimisen, lopettavatko liian aikaisin ja miksi vastaajat itse lopettivat...
  • Metatiedot: 3/5

    Oppilaitosten turvallisuustutkimus 2016

    Tutkimusaineistossa käsitellään suomalaisten oppilaitosten turvallisuuteen liittyviä asioita, kuten erilaisia haitallisen käyttäytymisen ilmenemisiä kouluympäristössä ja turvallisuushäiriöihin varautumista. Vastaajina kyselyssä ovat oppilaitosten rehtorit. Tutkimus on kriminologian ja oikeuspolitiikan instituutin teettämä sekä rahoittama ja liittyy...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden opettajan haastattelu 1974: tekstiaineisto

    Haastattelu on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää 14-vuotiaiden sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tutkimusvaiheeseen kuuluivat opettaja-arvioinnin lisäksi tutkimushenkilöiden omat haastattelut (FSD2305), toveriarvioinnit (FSD2073)...
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden vanhempien haastattelu 1974: tekstiaineisto

    Haastattelu on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää 14-vuotiaiden sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tutkimusvaiheeseen kuuluivat myös toveri- ja opettaja-arvioinnit (FSD2073) sekä tutkimushenkilöiden omat haastattelut (FSD2305)....
  • Metatiedot: 3/5

    Lapsesta aikuiseksi: 14-vuotiaiden haastattelu 1974: tekstiaineisto

    Haastattelu on osa Lapsesta aikuiseksi -tutkimusta, joka on jatkunut samojen henkilöiden seurantana yli 30 vuotta. Tämän tutkimusvaiheen tarkoituksena oli selvittää 14-vuotiaiden sosiaalista käyttäytymistä ja kasvuoloja. Tutkimusvaiheeseen kuuluivat myös toveri- ja opettaja-arvioinnit (FSD2073) sekä vanhemman haastattelu (FSD2074). Nuorten...
  • Metatiedot: 3/5

    Tampereen Harrastava iltapäivä: vanhemmat 2007

    Vuonna 2007 käynnistyneessä Harrastava iltapäivä -hankkeessa Tampereen kaupunki järjesti koulupäivän jälkeen vapaaehtoista harrastustoimintaa 3. - 9.-luokkalaisille. Harrastus- ja kerhotoiminta järjestettiin yhteistyössä järjestöjen, seurojen ja seurakuntien kanssa. Hankkeen väliarviona tehtiin kyselytutkimukset, joiden avulla arvioitiin hankkeen...